10th Sanskrit

Bihar board class 10 sanskrit Solution chapter 11 व्याघ्रपथिक कथा (बाघ पथिक कथा) | Ncert Solution – SarkariCity

Bihar Board Classs 10th Sanskrit Solution Chapter 11 व्याघ्रपथिक कथा (बाघ पथिक कथा) | 10th Sanskrit NCERT Solution | BSEB 10 Sanskrit Solution | Vyaghrapathik Katha |BSEB 10 Chapter 11 sanskrit
इन पोस्ट पर आपको बिहार बोर्ड (BSEB) के कक्षा 10 के संस्कृत पाठ्य पुस्तक का समाधान देखने को मिलेगा | इस पेज में आप 10th संस्कृत पीयूषम भाग -2 के एकादश: पाठः (Chapter-11) व्याघ्रपथिक कथा (बाघ पथिक कथा)/Vyaghrapathik katha का सभी प्रश्न-उत्तर तथा परीक्षा के दृष्टिकोण तैयार किए गए अन्य कई महत्वपूर्ण वस्तुनिष्ठ एवं गैर-वस्तुनिष्ठ प्रश्न पढ़ने को मिलेंगे |

कहानी का अर्थ

अयं पाठः………………. कथाभिः ज्ञायते ।
अर्थ :– (यह पाठ नारायण पंडित रचित हितोपदेश नामक नीतिकथा ग्रन्थ के मित्रलाभ नामक खण्ड से संकलित है। हितोपदेश में बालकों के मनोरंजन के लिए और नीति- शिक्षा के लिए अनेक कहानियाँ पशु-पक्षी से सम्बन्धित हैं। प्रस्तुत कथा में लोभ के दुष्परिणाम प्रकट किया गया है। पशु-पक्षी की कहानी का महत्व मानवों की शिक्षा हेतु अचूक होता है। कहानियों से ज्ञान होता है)
कश्चित् वृद्धव्याघ्रः स्नातः ……………………. प्रवृत्तिर्न विधेया। यतः
अर्थ :– कोई बूढ़ा बाघ स्नान कर कुश हाथ में लेकर तालाब के किनारे बोल रहा था “ओ राही, ओ राही! यह सोने का कंगन ग्रहण करो।” इसके बाद लोभ से आकृष्ट होकर किसी राही सोचा गया – भाग्य से ऐसा मिलता है। किन्तु यहाँ आत्म संदेह है। आत्म संदेह की स्थिति में कार्य नहीं करना चाहिए क्योंकि
अनिष्टादिष्टलाभेऽपि ……………………………….|
……………………………………….तदपि मृत्यवे ॥
अर्थ :– अनिष्ट से इष्ट की प्राप्ति करने वाले लोगों की अच्छी गति नहीं होती है। क्योंकि विषयुक्त अमृत पीने से भी मृत्यु प्राप्त होती है।
‘किंतु सर्वत्रार्थार्जने प्रवृत्तिः …………………. मया च धर्मशास्त्राण्यधीतानि । शृणु
अर्थ :– लेकिन सब जगह धनार्जन कार्य में संदेह ही रहता है। इसलिए पहले जाँच करता हूँ। खुलकर (जोर से) बोला “कहाँ है तुम्हारा कंगन? बाघ हाथ पसार कर दिखाता है। राही बोला- क्या, हिंसात्मक तुम पर विश्वास किया जाय? बाघ बोला – मैं मैं आप सुनो रे राही! पहले जवानी अवस्था में बहुत दुराचारी था। अनेकों गाय और मनुष्यों के बध से मेरे पुत्र और पत्नी मर गई । मैं वंशहीन हो गया हूँ। इसके बाद किसी धार्मिक व्यक्ति के द्वारा मैं उपदेश पाया हूँ कि दान-धर्म आदि का आचरण करें। उस उपदेश से उपदेशित होकर इस समय मैं प्रतिदिन स्नान करने वाला, दानी बूढ़ा, गला हुआ नख – दाँत वाला हूँ फिर कैसे नहीं विश्वास के लायक हूँ? मेरे -द्वारा धर्मशास्त्र भी पढ़ा गया है, सुनो
दरिद्रान्भर कौन्तेय ! मा प्रयच्छेश्वरे धनम् ।
व्याधितस्यौषधं पटयं नीरूजस्य किमौषधेयः ॥
अर्थ :– हे अर्जुन ! दान देना हो तो गरीबों को दो, धनवान को धन दान मत दो। क्योंकि औषध रोगियों का सहायक है, जो नीरोग है उसके लिए औषध किस काम का ?
अन्यच्च
अर्थ :– और दूसरी बात यह है कि
दातव्यमिति यद्यानं …………………………..|
………………………………. सात्विकं विदुः ॥
अर्थ :– यदि दान देना हो तो जो अपका उपकार नहीं किया हो उसे देना चाहिए, और स्थान समय और उचित व्यक्ति का विचार कर दिया गया दान सात्विक दान कहा गया है।
तदत्र सरसि स्नात्वा ………………….. धृतः स पान्थोऽचिन्तयत्
अर्थ :– इसलिए तालाब में स्नान कर स्वर्णकंगन को ग्रहण करो। इसके बाद जब वह उसकी बात पर विश्वास कर लोभ में आकर तालाब में स्नान के लिए प्रवेश करता है तब महाकीचड़ (भयंकर कीचड़) में फँस गया तथा निकलने में सक्षम नहीं हो सका। कीचड़ में राही को गिरा हुआ देखकर बाघ बोला- “अच्छा, महाकीचड़ में तुम गिर गये हो । अतः तुमको मैं उठाता हूँ।” यह कहकर धीरे-धीरे समीप जाकर उस बाघ के द्वारा पकड़ा गया, अब वह राही सोचने लगा
अवशेन्द्रियचित्तानां ……………………………..|
………………………………भार: क्रिया बिना ||
अर्थ :– जिसकी इन्द्रियाँ और मन वश में नहीं होती हैं उसकी क्रिया हाथी के स्नान की तरह निरर्थक होती है। दुर्भाग्यशाली लोगों का ज्ञान प्रायः क्रिया के बिना भार (व्यर्थ) हो जाता है।
इति चिन्तयन्नेवासौ व्याघ्रेण व्यापादितः खादितश्च । अत उच्यते
अर्थ :– यह सोच ही रहा था कि वह बाघ द्वारा मार डाला गया और खा लिया गया। इसलिए, कहा गया है कि
कङ्कणस्य तु लोभेन मग्नः पङ्गे सुदुस्तरे ।
वृद्धव्याघेण संप्राप्तः पथिकः स मृतो यथा ॥
अर्थ :– कंगन के लोभ से भयंकर कीचड़ में फँस कर बूढ़े बाघ के द्वारा वह राही मारा गया।
शब्दार्थाः
व्याघ्रः – बाघ,
स्नात:- नहाया हुआ,
सर:- तालाब,
तीरम् – तट,
पान्थाः पथिक,
सुवर्णकङ्कणम् – सोने का कंगन,
लोभाकृष्टेन- लालच से आकर्षित के द्वारा,
आलोचितम् – विचार किया,
प्रवृत्तिः – कार्य,
विधेया:- करना चाहिए,
निरूपयामि – निश्चय करता हूँ,
प्रसार्य- फैलाकर,
मारात्मके- हिंसक पर
उवाच – कहा,
दुर्वृत्तः – बुरे आचरण वाला,
दारा: -पत्नी,
ईश्वरे – धनी में
नीरूजस्य – निरोग का,
अनुपकारिणे – उपकार न करने वाले के लिए,
स्नात्वा – नहाकर,
पलायितुम् – भागने के लिए
अक्षमः – अशक्त,
उक्त्वा – कहकर,
उपगम्य – निकट जाकर।

व्याकरणम्

सन्धि-विच्छेदः
कश्चित् – कः + चित्,
सरस्तीरे – सर + तीरे,
केनचित्पान्थेनालोचितम् – केनचित् + पान्थेन + आलोचितम्,
भाग्येनैतत्संभवति – भाग्येन + एतत् + संभवति,
किंत्वस्मिन्नात्मसंदेहे – किम् + तु + अस्मिन् + आत्मसंदेहे,
प्रवृत्तिर्न-  प्रवृत्तिः + न,
अनिष्यदिष्टलाभेऽपि – अनिष्टात् + इष्टलाभे + अपि,
गतिर्जायते – गतिः + जायते,
विषसंसर्गोऽमृतम् – विषसंसर्गः + अमृतम,
तदपि – तत् + अपि,
सर्वत्रार्थार्जने – सर्वत्र + अर्थ + अर्जने,
तन्निरूपयामि – तत् + नियपयामि,
पान्थोऽवदत्- पान्थ: + अवदत्,
प्रागेव- प्राक् + एव,
वधान्मे – वधात् + मे,
दाराश्च – दारा: + च,
वंशहीनश्चाहम् – वंशहीनः + च + अहम्,
केनचिद्धार्मिकेणाह्मादिष्ट: – केनचित् + धार्मिकेण + अहम् + आदिष्टः,
दानधर्मादिकम् – दान + धर्म + आदिकम
तदुपदेशादिदानीहम् – तत् + उपदेशात् + इदानीम् + अहम्, धर्मशास्त्राण्यधीतानि – धर्मशास्त्राणि + अधीतानि,
दरिद्रान्भर – दरिद्रान् + भर,
प्रयच्छेश्वरे – प्रयच्छ + ईश्वरे,
व्याधि तस्यौषधम् – व्याधितस्य + औषधम्,
किमौषधे: – किम् + औषधेः,
अन्यच्च – अन्यत्
दातव्यमिति – दातव्यम् + इति ।
प्रकृतिप्रत्ययविभाग :
स्नातः = √स्ना + क्त,
दातव्यम् = √दा + तव्यत्,
उक्त्वा = √वच् + क्त्वा,
चिन्तयन् = √चिन्त् + शट्ट,
मृतः = मृ + क्त,
संप्राप्त = सम + प्र + √आप + क्त
उपगम्य = उप + √गम + ल्यप
धृतः = √धृ + क्त ।
समास :
सुवर्णकङ्कणम् – सुवर्णस्य कङ्कणम् – षष्ठी तत्पुरुषः
गलितनखदन्तः – गलितः नरवदन्तः यस्य स – बहुब्रीहिः,
हस्तिस्नानम् – हस्तेः स्नानम्, – षष्ठी तत्पुरुषः,
वंशहीन: – वंशेनहीन: तृतीया – तत्पुरुषः,
कुशहस्तः – कुशः हस्ते, यस्य सः, – बहुब्रीहिः,
विश्वासभूमिः – विश्वासस्य भूमिः, – षष्ठी तत्पुरुषः

मौखिक:

1. अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तरं वदत् – (निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर बोलें )
( क ) कः स्नातः कुशहस्त: सरस्तीरे ब्रूते ?
उत्तर :– व्याघ्रः स्नात: कुशहस्त: सरस्तीरे ब्रूते ।
(ख) ‘भाग्येनैतत्संभवति’ इति केन आलोचितम् ?
उत्तर :– ‘भाग्येनैतत्संभवति’ – इति पान्थेन आलोचितम
(ग) वृद्धव्याघ्रः किं दातुम् इच्छति स्म ?
उत्तर :– वृद्धव्याघ्रः सुवर्णकंकणम् दातुम् इच्छति स्म?
(घ) पथिकः कुत्र निमग्नः
उत्तर :– पथिक: महापंके निमग्नः अभवत् ? अभवेत् ?
(ङ) पथिकः केन व्यापादितः खादितश्च?
उत्तर :– पथिक: व्याघ्रेण व्यापादितः खादितश्च ?
2. उदाहरणमनुसृत्य उत्तरं वदत
उदाहरणमनुसृत्य – स्ना + क्त्वा = स्नात्वा
(क) …………. पठित्वा । उत्तर :– पठ् + क्त्वा
(ख) …………. खादित्वा। उत्तर :– खाद् + क्त्वा
(ग) …………. गत्वा। उत्तर :– गम् + क्त्वा
(घ) …………. दृष्ट्वा। उत्तर :– दृश् + क्त्वा
(ङ) ………….  हसित्वा। उत्तर :– हस् + क्त्वा
उदाहरणमनुसृत्य पञ्च पदानि वदत (उदाहरण का अनुसरण कर पाँच शब्दों को बोलें)
उदाहरणम् – दा + तव्यत् = दातव्यम्
(क) श्रृ ……………। उत्तर :–श्रृ + तव्यत् = श्रोतव्यम्
(ख) गम् ……… …। उत्तर :–गम् + तव्यत् गन्तव्यम्
(ग) स्मृ …………..। उत्तर :–स्मृ + तव्यत् = स्मर्तव्यम्
(घ) कृ ……………। उत्तर :–कृ + तव्यम् = कर्त्तव्यम्
(ङ) हस् ………….। उत्तर :– हस् + तव्यत् = हसितव्यम्
4. उदाहरणमनुसृत्य अधोलिखितेषु पदेषु प्रकृतिं प्रत्ययं च वदत उदाहरणम् मृ + क्तः मृतः
(क) गम् + क्तः = गतः
(ख) वच + क्तः = उक्त:
(ग) कृ + क्तः = कृतः
(घ) पठ + क्तः = पठित:
(ङ) चल् + क्तः = चलित:

लिखितः

1. अधोलिखितानाम् एकपदेन उत्तरं लिखत
(क) वृद्धव्याघ्रः कुत्र ब्रूते?
उत्तर :– सरस्तीरे।
(ख) कः लोभाकृष्टः अभवत् ?
उत्तर :– पथिकः।
(ग) कः सुवर्णकङ्कणं दातुम् इच्छति स्म?
उत्तर :– व्याघ्रः ।
(घ) कः स्नानशीलः दाता गलित नखदंत: च आसीत् ?
उत्तर :– – वृद्धव्याघ्रः ।
(ङ) कः वंशहीन आसीत् ?
उत्तर :– व्याघ्रः।
(च) कः पङ्के अपतत्?
उत्तर :– पथिकः ।
2. अधोलिखितानां प्रश्नानां पूर्णवाक्येन उत्तरं गलित नखदन्तः
(क) ‘कुत्र तव कङ्कणम्’ इति कः अवदत्?
उत्तर :–“कुत्र तव कंकणम्” इति पथिकः अवदत् ।
(ख) व्याघ्रः कीदृशः आसीत् ?
उत्तर :– व्याघ्रः वृद्धः दाता गलितनखदन्तः च आसीत् ।
(ग) व्याघ्रेण कानि अधीतानि?
उत्तर :– व्याघ्रेण धर्मशास्त्राणि अधीतानि ।
(घ) कस्य पुत्राः दाराश्च मृता: ?
उत्तर :– व्याघ्रस्य पुत्रा: दाराश्च मृता:
(ङ) कः महापक निमग्नः पलायितुमक्षम: ?
उत्तर :– पथिक महापङ्के निमग्नः पलायितुमक्षमः
3. सन्धिविच्छेदं कुरुत
सरस्तीरे = सरः + तीरे,
भाग्यनैतत्संभवति = भाग्येन + एतत् + संभवति,
पान्थोऽवदत् = पान्थः + अवदत्,
वधान्मे = वधात् + मे,
वंशहीनश्चाहम् = वंशीहन: + च + अहम्,
धर्मशास्त्राण्यधीतानि = धर्मशास्त्राणि + अधीतानि,
केनचिद्धार्मिकेणाहमादिष्टः = केनचित् + धार्मिकेन + अहम् + आदिष्टः,
अतस्त्वामहमुत्थापयामि = अतः + त्वाम् + अहम + उत्थापयामि।
4. अघोलिखितानां पदानां प्रकृति-प्रत्ययविभाग लिखत
स्नात्वा = स्ना + क्त्वा,
स्नातुम = स्ना + तुमुन,
प्रसार्य = प्र = सृ + ल्यप् ,
उपगम्य = उप + गम् + ल्यप्,
उक्त्वा = वच् + क्त्वा,
धृतं: = धृ + क्तः।
5. अधोलिखितानां क्रियापदानां स्ववाक्येषु संस्कृते प्रयोगं कुरुत-
आलोचितम्,   उत्तर-
आलोचितम् = केनचित् पान्थेन आलोचितम्,
गृह्यताम् = इदे सुवर्णकंकणम् गृह्यताम्,
दर्शयन्ति = व्याघ्रः हस्तं प्रसार्य दर्शयन्ति,
पतति = पथिक: पंके पतति अचिन्तयत्,
अचिन्तयत् = पथिकः अचिन्तयत्
अवदत् = व्याघ्रः अवदत्
6. रिक्तस्थानानि पूरयत- ( रिक्त स्थानों को करें)
(क) भो भोः पान्थाः । इदं सुवर्णकङ्कणम् गृह्यताम्
(ख) व्याघ्रः हस्तम् प्रसार्य दर्शयन्ति
(ग) तदुपदेशादिदानीमहं कथं न विश्वाभूमि:?
(घ) वृद्धव्याघ्रेण संप्राप्तः सः पथिक: मृतः।
(ङ) अहह, महापंके पतितोऽसि ।
7. अघोलिखितेषु वाक्येषु रेखाङ्कितपदानि आधारीकृत्य प्रश्ननिर्माणं कुरुत-
(क) व्याघ्रः हस्तं प्रसार्य दर्शयन्ति ।
उत्तर :– व्याघ्रः कम् प्रसार्य दर्शयन्ति ?
(ख) पङ्के पतितं दृष्ट्वा व्याघ्रोऽवदत् ।
उत्तर :– कुत्र पतितं दृष्ट्वा व्याघ्रोऽवदत् ?
(ग) व्याघ्रेण धृतः स पान्थोऽचिन्तयत् ।
उत्तर :–केन धृतः स पान्थोऽचिन्तयत् ?
(घ) ईश्वरे धनं मा प्रयच्छ ।
उत्तर :– ईश्वरे कम् मा प्रयच्छ?
(ङ) ज्ञानं क्रियां बिना भारः।
उत्तर :– ज्ञानं काम् बिना भार: ?
8. रेखाङ्कितपदेषु प्रयुक्तां विभक्तिं लिखत – (रेखांकित पदों में प्रयोग किये गये विभक्ति को लिखें)
(क) तदत्र सरसि स्नात्वा सुवर्णकङ्कणं
उत्तर :– सप्तमी विभक्ति एकवचन।
(ख) असौ व्याघ्रेण व्यापादितः
उत्तर :– तृतीया एकवचन ।
(ग) कथं मारात्मके त्वयि विश्वासः । खादितश्च । उत्तरउत्तर- उत्तर
उत्तर :– प्रथम एकवचन
(घ) तत् उपदेशात् इदानीमहं कथं न विश्वासभूमिः ।
उत्तर :– पंचमी एकवचन ।
(ङ) अवशेन्द्रियचित्तानां क्रिया हस्तिस्नानमिव भवति ।
उत्तर :– षष्ठी बहुवचन।

योग्यताविस्तारः

एष पाठ: ………………………. ज्ञानमणि वर्धते ।
अर्थ :– यह पाठ लोभ के दुष्परिणाम को प्रदर्शित करता है तथा शिक्षा देता है कि लोभ पाप का कारण है। हितोपदेश और पंचतंत्र में इस प्रकार की अनेकों कथाएँ हैं। जहाँ पशु-पक्षी और मनुष्यों के लोभ विषय पर रोचक रूप से बताया गया है। उन कहानियों के सुनने से आनन्द की अनुभूति तो होती ही है, इसके संग में व्यावहारिक ज्ञान भी बढ़ता है।

क्रियानुशीलनम्

1. हितोपदेशस्य पञ्चतंत्रस्य च कथानां संग्रहं कृत्वा तत्र निरूपितस्य लोभस्य दुष्परिणामस्य पृष्ठभूमि: रेखाङ्कनीया।
अर्थ :– हितोपदेश और पंचतंत्र के कथाओं को संग्रह करके वहाँ बताये गये लोभ के दुष्परिणाम की पृष्ठभूमि को रेखांकित करना चाहिए।
2.सिंहस्य चरित्रम् अद्यापि अस्माकं समाजे तथैव विराजते। शोषकरणां वञ्चकानां च चरित्रं सिंहस्य चरित्रेण सह तोलनीयम् अस्ति ।
अर्थ :– शेर का चरित्र आज भी हमारे समाज में उसी प्रकार से विराजमान है। शोषण करने वालों और ठगने वालों के चरित्र को शेर के चरित्र के साथ तुलना करने योग्य है।

Conclusion

इस पोस्ट में आपने बिहार बोर्ड के कक्षा 10 के संस्कृत पाठ्य पुस्तक के पाठ (Chapter) – 11, व्याघ्रपथिक कथा (बाघ पथिक कथा)/Vyaghrapathik katha के लगभग सभी प्रश्न-उत्तर पढ़ा तथा परीक्षा के दृष्टिकोण अन्य कई वस्तुनिष्ठ (Objective) एवं गैर-वस्तुनिष्ठ (Subjective) पढ़ा है | यह पोस्ट आपको कैसी लगी तथा इसमे आप ओर क्या चाहते है  कृपया अपनी राय कमेंट (Comment) में अवश्य दे |

 

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